WEKO3
アイテム
精神看護学授業における病棟見学の効果
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/54
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/543fd36d3c-66b7-47c1-b460-60d5f7d9d98a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00000048262.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 精神看護学授業における病棟見学の効果 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effect of Visiting a Psychiatric Ward for Student Nurse in Psychiatiric Nursing Class | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 精神看護学 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 授業 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 病棟見学 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | psychiatric nursing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | class | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | visiting a psychiatric ward | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11405440 | |||||
著者 |
宇佐美, 覚
× 宇佐美, 覚× 山本, 勝則× 坂口, 禎男× 内海, 滉 |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 精神科入院病棟を見学することは,患者の生活空間である治療的環境とその中にいる患者とを見学することとなり,授業理解に効果があるのではないかと考えた。授業が一回終了後毎に見学した6グループ,全授業が終了後に見学した1グループ,授業だけを受け見学していない1グループ,計8グループ(1グループ・9~12名)に対し,窓・デイルーム・電話に関する生活環境,保護室に関する項目の質問を行い,見学がどのように効果があるかを調査した。その結果,見学は学生に様々な影響を与え,望ましい学習効果がある場合と,方法次第で効果が異なる場合があることが示唆された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Visiting a psychiatric ward consists of seeing patients as well as their environment. For the patients, the ward is not only a therapeutic environment, but where they live their daily lives. We thought that student nurses would understand the lectures about psychiatric nursing much better if they visited a psychiatric ward. Eighty students were divided into eight groups. Six groups visited the ward once during the interval of the lectures, which consisted of seven sessions. One group went to the ward after all the sessions, and the eighth group did not visit the ward. The student nurses were required to take a quiz about the windows of the ward, the day room, telephone, and the seclusion room after all sessions. We compared the quiz scores across the groups. The result showed that visiting a psychiatric ward enabled student nurses to better understand the lectures about psychiatric nursing. However, the effect depended on whether or not students saw patients in the seclusion room and conversed with patients. Students who saw the seclusion rooms with patients and talked with patients scored highest on the quiz. Students were more influenced by first-hand experience than by faculty or ward staff explanations. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
日本赤十字秋田短期大学紀要 en : Bulletin of the Japanese Red Cross Junior College of Akita 号 3, p. 53-57, 発行日 1999-03-31 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 11 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00000048262 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13430033 |