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「無菌操作」のチェックリスト作成の検討 : 方法論的研究デザインを用いて
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/47
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/47bfaba265-7265-4d6b-9818-e8f0d8e09750
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KJ00000048255.pdf (771.0 kB)
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2017-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「無菌操作」のチェックリスト作成の検討 : 方法論的研究デザインを用いて | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Exploring a Checklist for Aseptic Manipulation : Using the Methodological Research Design | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 無菌操作 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | チェックリスト | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護技術 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 用具 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | aseptic manipulation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | checklist | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the nursing skill | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | tool | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11405440 | |||||
著者 |
南雲, 美代子
× 南雲, 美代子× 大島, 弓子× 滝内, 隆子× 佐々木, 真紀子× 酒井, 志保 |
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抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 基礎看護学で教授する看護技術は,学習者が確実に習得することをねらいとしているものが多い。そのため,多様な教授法の工夫や学習者の反復学習,また,実施内容を点検,評価する方策が必要である。そこで,看護技術を点検,評価する用具として使用できるチェックリストの作成を目的として,用具の開発の方法論的研究を行った。本研究は,その方法論的研究の一部であり,看護技術の中の「無菌操作」に焦点をあて,そのチェックリストの作成を行った。研究者らの経験と文献から,【鑷子の取り扱い】と【滅菌パックから滅菌物を取り出す方法】の2つの無菌操作のカテゴリーを抽出し,チェックリストを具体的な内容で作成した。これらのチェックリストの内容が,技術の行為として見えるか否かの視点で検討したところ,【鑷子の取り扱い方】は妥当,【滅菌パックから滅菌物を取り出す方法】は検討が必要なことが明らかになった。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Many of the nursing skills, taught as units of fundamental nursing, have to be learned without any mistakes or misunderstanding. Instructors are required to use various teaching techniques, repeated learning and some tools to evaluate learned skills. To explore the tools to check and evaluate the nursing skills, we have made methodological studies. This report is one of them, and its focus was to explore a checklist for aseptic manipulation. Setting two categories--- "pincette handling" and "taking things from sterile packs", we listed up practical items to be checked for each skill. Each item was examined on the viewpoint of whether it can be regarded as an independent skilled action. Consequently, "pincette handling" proved proper, although "taking things from sterile packs" needed to reconsidered. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
日本赤十字秋田短期大学紀要 en : Bulletin of the Japanese Red Cross Junior College of Akita 号 3, p. 3-10, 発行日 1999-03-31 |
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表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 4 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00000048255 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13430033 |