ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学紀要
  3. 19号(2014)

[研究報告] A大学成人看護学実習における看護技術経験の実際

https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/351
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/351
b4f7fac6-8b18-4d79-b594-959b3696347b
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00009903459.pdf KJ00009903459.pdf (794.2 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-03-28
タイトル
タイトル [研究報告] A大学成人看護学実習における看護技術経験の実際
言語 ja
タイトル
タイトル [Research Reports] Research on the actual conditions for nursing-skills experience in adult nursing clinical practices
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護技術経験
キーワード
主題Scheme Other
主題 成人看護学実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 実態調査
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing-skills experience
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 an adult nursing clinical practice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 research on actual conditions
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12483723
論文名よみ
タイトル A ダイガク セイジン カンゴガク ジッシュウ ニオケル カンゴ ギジュツ ケイケン ノ ジッサイ
著者 齋藤, 貴子

× 齋藤, 貴子

WEKO 521

ja 齋藤, 貴子
ISNI

ja-Kana サイトウ, タカコ

en SAITO, Takako

Search repository
宮堀, 真澄

× 宮堀, 真澄

WEKO 13

ja 宮堀, 真澄
ISNI

ja-Kana ミヤホリ, マスミ

en MIYAHORI, Masumi

Search repository
磯崎, 富美子

× 磯崎, 富美子

WEKO 95

ja 磯崎, 富美子
ISNI

ja-Kana イソザキ, フミコ

en ISOZAKI, Fumiko

Search repository
荻原, 麻紀

× 荻原, 麻紀

WEKO 843

ja 荻原, 麻紀

ja-Kana オギワラ, マキ

en OGIWARA, Maki

Search repository
谷地, 和加子

× 谷地, 和加子

WEKO 1075

ja 谷地, 和加子

ja-Kana ヤチ, ワカコ

en YACHI, Wakako

Search repository
柏木, ゆきえ

× 柏木, ゆきえ

WEKO 995

ja 柏木, ゆきえ

ja-Kana カシワギ, ユキエ

en KASHIWAGI, Yukie

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究報告
言語 ja
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Research report
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 【研究目的】A大学での成人看護学実習における学生の看護技術経験のベースラインを調査し、看護技術経験の特徴を明らかにする。【研究方法】調査対象は、A大学看護学部成人看護学実習看護技術経験表とした。経験表の各項目は単純集計し、成人Iと成人IIとの違いや学生が実習した病棟による経験の違いについては、Kruskal-Wallis検定を実施し、学生の特徴によって経験の違いがあるか検討した。事前に研究者の所属する研究機関の研究倫理審査委員会より承認を得た後に実施した。【結果】成人看護学実習終了後の学生53名の看護技術経験表を分析した。技術経験について50%以上の学生が実施できた項目は、成人I・成人IIの環境調整技術であった。また、成人Iのみの項目は感染予防の技術、成人IIのみの項目は食事の援助技術、清潔・衣生活技術、安全確保の技術であった。成人Iと成人IIで技術経験の有意差があった技術は68種類であった。病棟ごとで有意差が見られた技術は65種類であった。【考察】成人Iと成人IIにおいて基本概念として習得すべき看護技術については、実習内で意識できるようにし、急性期なりの慢性期なりの経験しやすい技術があることを教員と臨床指導者が認識し、学生が経験できる機会を実習の場面で意図的に作り出していくことが求められる。教員としては学生自身が技術を経験していることを認識できるよう臨地実習の場面でタイムリーにフィードバックすることが必要なのだと示唆された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This study investigated the baseline of students' experience in acquiring nursing skills in adult nursing clinical practice then attempted to clarify the features of this experience. We researched documented tables of student's experience in nursing skills in adult nursing clinical practice. Individual items that were experienced were then simply totaled and analyzed by the Kruskal-Wallis test for differences between adult I and adult II stages, as well as diff erences in experience acquired by students on different wards. This study was performed after obtaining approval from the Research Ethics Review Board of the affi liated research institutions. 53 students participated in this study. During both periods of clinical practice I and clinical practice II, over 50%of the participants only acquired hygiene skills for preventing infection during adult nursing clinical practice period I. During adult nursing clinical practice period II, over 50% of the participants acquired skills in meal distribution and care, attending to the patient's bodily needs clothing, and safety procedures in a hospital environment for preventing infection. There were 68 types of nursing skills of which a significant difference in technical experience was evident between adult I and adult II, and 65 types of nursing skills for which a signifi cant difference was judged in every ward. Faculty and clinical leaders should be consciously aware of training in nursing skills that need to be acquired at a basic level in adult I and adult II, and recognize that some nursing skills can only be acquired over a long period of time, if intentionally exposed to them under certain training situations. Teachers should be able to recognize that student nurses acquire technical skills in the context of clinical practice, and that timely feedback to students is necessary in order for them to retain these skills.
書誌情報 日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学紀要
en : Journal of the Japanese Red Cross Akita College of Nursing and the Japanese Red Cross Junior College of Akita

号 19, p. 27-34, 発行日 2015-03-31
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 6
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00009903459
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21868263
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:16:12.654825
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3