WEKO3
アイテム
[資料] 看護基礎教育課程におけるコモンスキルトレーニング導入の取り組み
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/317
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/31726d57384-f6ee-419f-891d-c7e6416401b0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | [資料] 看護基礎教育課程におけるコモンスキルトレーニング導入の取り組み | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | [Research Notes] A study on usefulness of common skills training in the basic nursing curriculum | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護基礎教育課程 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コモンスキル | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 対人関係 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | basic nursing curriculum | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | common skills | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | interpersonal relationships | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12483723 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | カンゴ キソ キョウイク カテイ ニオケル コモン スキル トレーニング ドウニュウ ノ トリクミ | |||||
著者 |
永易, 裕子
× 永易, 裕子× 大高, 恵美× 佐々木, 理恵子× 牟田, 能子× 細越, 幸子 |
|||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 看護学部初年次生のコモンスキル向上を図る取り組みとして、コモンスキルに関する無記名自記式質問紙調査と並行して、松澤らが開発したトレーニングプログラムを希望者に実施した。質問紙調査では、トレーニングを"受けたい"または"必要だ"と思う者は全体の3割であることがわかった。また、トレーニングの受講に消極的な学生は日々の生活において自分の属する社会に適した行動をとるという意識が希薄であり、トレーニングを積極的に必要としない学生は大学に入学する以前と入学後一年とで対人関係のとり方が変わっていないと認識していることが示唆された。松澤らのプログラムを実施した12名は、自身の省察と他者への関心・共感を軸に、他者との相互作用や集団の変化を感受しており、プログラム実施中に得られた知識を行動化したり、看護者としてのあり方を考えたりと、自ら成長発展しようとする姿勢がみられた。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In an attempt to improve the common skills of nursing students in the first year, a survey was conducted on awareness in regards to common skills. In addition, a common skills training program developed by Matuzawa et al. was implemented for interested students, after which its effects were verified. The results of this awareness survey revealed that those who needed common skills training amounted to 30% of the total and that there was a group of students who felt that they were "not aware of socially appropriate attitude in their ordinary life." On the other hand, it was found that students who have just completed their on‑site clinical practicum had significantly changed the ways of daily living and attitudes toward interpersonal relationships and that they strongly felt a lack of knowledge about common‑sense manners and interpersonal relationships as well as had difficulties acting on this knowledge. As for the 12 students who completed the program developed by Matuzawa et al, it was found that they perceived the changes in the group caused by individuals' interaction with others based on self‑reflection, care and empathy towards others. In addition, they showed an attitude to try and willfully grow by acting on the knowledge acquired during the program and thinking about how nurses should behave. In consideration of the fact that maturity as a person is not irrelevant to growth as a nurse, this study suggested the usefulness of common skills training at an appropriate time. | |||||
書誌情報 |
日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学紀要 en : Journal of the Japanese Red Cross Akita College of Nursing and the Japanese Red Cross Junior College of Akita 号 16, p. 55-61, 発行日 2012-03-31 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 8 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00008280559 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21868263 |