ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学紀要
  3. 16号(2011)

[資料] 看護基礎教育課程におけるコモンスキルトレーニング導入の取り組み

https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/317
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/317
26d57384-f6ee-419f-891d-c7e6416401b0
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00008280559.pdf KJ00008280559.pdf (3.5 MB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-03-28
タイトル
タイトル [資料] 看護基礎教育課程におけるコモンスキルトレーニング導入の取り組み
言語 ja
タイトル
タイトル [Research Notes] A study on usefulness of common skills training in the basic nursing curriculum
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護基礎教育課程
キーワード
主題Scheme Other
主題 コモンスキル
キーワード
主題Scheme Other
主題 対人関係
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 basic nursing curriculum
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 common skills
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 interpersonal relationships
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12483723
論文名よみ
タイトル カンゴ キソ キョウイク カテイ ニオケル コモン スキル トレーニング ドウニュウ ノ トリクミ
著者 永易, 裕子

× 永易, 裕子

WEKO 743

ja 永易, 裕子

ja-Kana ナガヤス, ユウコ

en NAGAYASU, Yuko

Search repository
大高, 恵美

× 大高, 恵美

WEKO 29

ja 大高, 恵美

ja-Kana オオタカ, エミ

en OOTAKA, Emi
OHTAKA, Emi
OTAKA, Emi

Search repository
佐々木, 理恵子

× 佐々木, 理恵子

WEKO 620

ja 佐々木, 理恵子

ja-Kana ササキ, リエコ
SASAKI, Rieko

Search repository
牟田, 能子

× 牟田, 能子

WEKO 667

ja 牟田, 能子

ja-Kana ムタ, ヨシコ

en MUTA, Yoshiko

Search repository
細越, 幸子

× 細越, 幸子

WEKO 1001

ja 細越, 幸子

ja-Kana ホソゴエ, サチコ

en HOSOGOE, Sachiko

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 資料
言語 ja
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 看護学部初年次生のコモンスキル向上を図る取り組みとして、コモンスキルに関する無記名自記式質問紙調査と並行して、松澤らが開発したトレーニングプログラムを希望者に実施した。質問紙調査では、トレーニングを"受けたい"または"必要だ"と思う者は全体の3割であることがわかった。また、トレーニングの受講に消極的な学生は日々の生活において自分の属する社会に適した行動をとるという意識が希薄であり、トレーニングを積極的に必要としない学生は大学に入学する以前と入学後一年とで対人関係のとり方が変わっていないと認識していることが示唆された。松澤らのプログラムを実施した12名は、自身の省察と他者への関心・共感を軸に、他者との相互作用や集団の変化を感受しており、プログラム実施中に得られた知識を行動化したり、看護者としてのあり方を考えたりと、自ら成長発展しようとする姿勢がみられた。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In an attempt to improve the common skills of nursing students in the first year, a survey was conducted on awareness in regards to common skills. In addition, a common skills training program developed by Matuzawa et al. was implemented for interested students, after which its effects were verified. The results of this awareness survey revealed that those who needed common skills training amounted to 30% of the total and that there was a group of students who felt that they were "not aware of socially appropriate attitude in their ordinary life." On the other hand, it was found that students who have just completed their on‑site clinical practicum had significantly changed the ways of daily living and attitudes toward interpersonal relationships and that they strongly felt a lack of knowledge about common‑sense manners and interpersonal relationships as well as had difficulties acting on this knowledge. As for the 12 students who completed the program developed by Matuzawa et al, it was found that they perceived the changes in the group caused by individuals' interaction with others based on self‑reflection, care and empathy towards others. In addition, they showed an attitude to try and willfully grow by acting on the knowledge acquired during the program and thinking about how nurses should behave. In consideration of the fact that maturity as a person is not irrelevant to growth as a nurse, this study suggested the usefulness of common skills training at an appropriate time.
書誌情報 日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学紀要
en : Journal of the Japanese Red Cross Akita College of Nursing and the Japanese Red Cross Junior College of Akita

号 16, p. 55-61, 発行日 2012-03-31
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 8
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00008280559
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21868263
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:15:44.760184
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3