WEKO3
アイテム
母性看護技術演習における学生による評価と今後の課題
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/259
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/259df8fe80d-7a84-4a0c-a0c1-d7e641f4752a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 母性看護技術演習における学生による評価と今後の課題 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Students' evaluation of the exercise session on maternal nursing technology and future issues | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 母性看護技術 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 演習過程評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学生による評価 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Technology in maternal nursing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | evaluation of the exercise process | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | evaluation by students | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11405440 | |||||
著者 |
阿部, 範子
× 阿部, 範子× 志賀, くに子× 伊藤, 榮子 |
|||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究報告 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は現在実施している演習方法を学生が評価することで、学生から見た授業過程の質を把握し、効果的な演習を行うための示唆を得ることを目的として実施した。調査はA短期大学2年次学生85名を対象とし、独自の調査用紙と「授業過程評価スケール-看護技術演習用-」を使用して演習終了後、学生による評価を実施した。結果、総得点の平均、各下位尺度の平均ともに全て中得点領域に位置していたが、演習過程の質の向上のために、学生が演習をその場で振り返ることができる時間の確保、演習前に学習した教材との関連づけを行うことの必要性が明らかになった。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The present study was conducted to assess the quality of the teaching process from the student's viewpoint by letting her rate the method of exercise which is in current practice so that a more effective exercise method may be conducted. The survey was conducted with 85 second-year students at Junior College A. Immediately after an exercise session, they were asked to evaluate the course by using a specific questionnaire and a "scale for the evaluation of an educational course-for the exercise of nursing technology". The means for both total and sab scores were close to the median scores; but the results indicated that to improve the quality of the exercise process, it will be necessary to allow sufficient time for students to digest what they have practiced so they can relate the learning from the session to the teaching materials that they have studied. | |||||
書誌情報 |
日本赤十字秋田短期大学紀要 en : Bulletin of the Japanese Red Cross Junior College of Akita 号 12, p. 103-109, 発行日 2008-03-20 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 15 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00005058698 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13430033 |