WEKO3
アイテム
新卒看護師の看護実践能力の実態と傾向 : 本学卒業の新卒者の自己評価と上司による他者評価から
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/250
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/2500131784e-8c38-4c37-8384-d0d6565ca4e9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00005058689.pdf (1.2 MB)
|
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 新卒看護師の看護実践能力の実態と傾向 : 本学卒業の新卒者の自己評価と上司による他者評価から | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An actual situation and tendency of the nursing practice ability of the new nurse college graduate : From the self-evaluation of the this school, a new college graduate, and another person's evaluation | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 新卒看護師 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護実践能力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 上司評価 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | A new college graduate | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing practice ability | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | evaluation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-evaluation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | another person's-evaluation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11405440 | |||||
著者 |
永田, 美奈加
× 永田, 美奈加× 佐々木, 理恵子× 大高, 恵美× 牟田, 能子 |
|||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究報告 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 大学教育における卒前教育のプログラム開発への基礎資料を得るために、新卒看護師の11ヶ月時点を対象に大室らの「大卒看護師の看護実践能力の到達度評価100項目」を用いて看護実践能力評価を実施した。その結果、看護実践を行う卒業生とその職場の上司から看護実践能力評価の差異が確認された。新卒が有意に高く評価していた内容は、<看護ケア基盤形成の知識・技術・態度>領域では、患者の自己決定を尊重することができる等3項目、<看護基本技術>領域では、罨法など心身に必要な安楽促進ケア、口腔ケアができる等17項目であった。<看護専門職としての態度形成>領域では、新卒と上司の間に明らかな差異は認めなかった。また看護実践能力の大室らと本学新卒の調査結果を比較すると30%の差がみられた項目は、「個別性の高い看護計画を立案できる」、「医師や他の医療者に、自分の考えを表現できる」の2項目であった。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | To get a basic document for developement of the program for the front education before graduation in the university, we used "100 items of the evaluation of achievement in the nursing practice ability of the university graduate nurse" by Omuro, and carried out the evaluation of the nursing practice ability for an object of the new college graduate nurse in the 11 monts' carrier. As a result a differnce was recognized in the evaluation between the graduate nurse who is practicing nursing and her bosses at her workplace. The things the new college graduate significantly highly evaluated were 3 item-they could respect the patients' self-decision, etc. in the domain of "knowledge | |||||
書誌情報 |
日本赤十字秋田短期大学紀要 en : Bulletin of the Japanese Red Cross Junior College of Akita 号 12, p. 21-30, 発行日 2008-03-20 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 6 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00005058689 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13430033 |