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アイテム
赤十字教育施設における母性看護学実習評価の実態に関する一考察
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/161
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/1615c2b7f0b-92ca-4489-935c-c0ae26fd14cc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KJ00004471128.pdf (1.1 MB)
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2017-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 赤十字教育施設における母性看護学実習評価の実態に関する一考察 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Consideration on the actual status of evaluation in the training course of the maternal nursing practice at Red Cross educational institutions | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 赤十字教育施設 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 母性看護学実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 評価 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Red Cross educational institutions | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the maternal nursing practice | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | evaluation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11405440 | |||||
著者 |
志賀, くに子
× 志賀, くに子× 伊藤, 榮子 |
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記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究報告 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 母性看護学実習評価の実態について明らかにすることを目的に、全国の赤十字教育施設において母性看護学実習の指導経験を有する指導者に対して、アンケート調査を実施した。その結果を以下に示す。1.学生は、臨床での豊富な看護の経験者から、指導・評価を受けながら看護実践を習得している。2.実習評価には評価に至るための手段として、段階的基準を設けた評価表を用い、点数化されている。また、看護過程、実習態度、看護技術、記録類提出状況、出席時間、カンファレンス参加状況など総合的に学生を把握し、学習者の成長に応じた評価(形成的評価)をしている。3.指導者は、今後の学習効果を期待・考慮しながら、実習終了後2週間以内に、何らかの形で学生に評価結果をフィードバックしている。その結果、最終的に到達目標に達しているかどうかを確認している。4.評価方法の過程(フィードバック、形成評価、総合評価)については、本学の他科目に敷衍できるように検討する必要がある。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In order to investigate the real situation of evaluation in the training course of the maternal nursing practice, a questionnaire survey was conducted on trainers who have experience as trainers in the training course of the maternal nursing practice at domestic Red Cross educational institutions. The following results were obtained. 1. Students learn practical nursing and are evaluated under the supervision of trainers who have broad experience in clinical nursing. 2. Student's achievements in the training course are evaluated by graded point rating with a checklist. Students are also evaluated comprehensively from various viewpoints, such as nursing process, attitude during the training, nursing techniques, report submission, attendance and participation in conferences, according to degree of advancement (formative evaluation). 3. Trainers give feedback to students in some way within 2 weeks after the end of training, taking expected future learning effects into account, before rating then finally as to whether or not the learning goal has been reached. 4. Consideration should be made on applying the evaluation process comprising feedback, formative evaluation and comprehensive evaluation to other subjects. | |||||
書誌情報 |
日本赤十字秋田短期大学紀要 en : Bulletin of the Japanese Red Cross Junior College of Akita 号 8, p. 5-11, 発行日 2004-03-15 |
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表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 5 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00004471128 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13430033 |