ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学紀要
  3. 18号(2013)

[研究報告] 黎明期の看護教育者が考える看護の大学教育のあり方に関する研究

https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/337
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/337
0fe5c361-1d8a-4712-a597-b76a55ebe0bc
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00009583939.pdf KJ00009583939.pdf (585.0 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-03-28
タイトル
タイトル [研究報告] 黎明期の看護教育者が考える看護の大学教育のあり方に関する研究
言語 ja
タイトル
タイトル [Research Reports] Research conducted on"dawning era"nursing educators and their conceptions of university education of nursing.
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 黎明期
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 college of nursing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 dawning era
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 university education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12483723
論文名よみ
タイトル レイメイキ ノ カンゴ キョウイクシャ ガ カンガエル カンゴ ノ ダイガク キョウイク ノ アリカタ ニ カンスル ケンキュウ
著者 中村, 順子

× 中村, 順子

WEKO 837

ja 中村, 順子

ja-Kana ナカムラ, ヨリコ

en NAKAMURA, Yoriko

Search repository
荻原, 麻紀

× 荻原, 麻紀

WEKO 843

ja 荻原, 麻紀

ja-Kana オギワラ, マキ

en OGIWARA, Maki

Search repository
佐藤, 美恵子

× 佐藤, 美恵子

WEKO 615

ja 佐藤, 美恵子

ja-Kana サトウ, ミエコ
SATOU, Mieko

en SATO, Mieko

Search repository
柏木, ゆきえ

× 柏木, ゆきえ

WEKO 995

ja 柏木, ゆきえ

ja-Kana カシワギ, ユキエ

en KASHIWAGI, Yukie

Search repository
木下, 彩子

× 木下, 彩子

WEKO 344

ja 木下, 彩子

ja-Kana キノシタ, アヤコ

en KINOSHITA, Ayako

Search repository
永易, 裕子

× 永易, 裕子

WEKO 743

ja 永易, 裕子

ja-Kana ナガヤス, ユウコ

en NAGAYASU, Yuko

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究報告
言語 ja
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 わが国では1990年代、一気に看護系大学が急増し、大学教育は学士課程教育の一環でありかつ専門職業人として位置づけられた。このような中、実際の教育現場で大学としての教育がどのように教員に認識・理解され教育方法はどのように変化してきたのか。本研究では看護大学教育黎明期に活躍した教育者へのインタビューにより、参加者が当時大切にしていたことや専修学校教育と何を意識的に変えたのか、また何を行ったのかを明らかにし、今の看護の大学教育の課題を探るとともに看護の大学教育を担う教員たちへの示唆を得る目的で行った。その結果、【看護学の存在を確信していた】【学部教育は大学院を含む構造の一部という認識があった】【大学の看護教育としての教育環境を整えた】の3大カテゴリーが抽出された。看護大学教育の黎明期に教育を担った参加者が当時から大切にしていたことは看護学という独自の学問の存在の確信であった。看護学を体系化し、看護を科学として伝えられるように努力をしてきた参加者たちは看護学を教えるのに学校の種類は関係ないという認識を持っていた。看護の大学教育は大学院までを含んで完成されるものであるが、学部教育は専門職業人教育であり、良き実践者の養成という視点が最も重要である。参加者の姿勢から、看護の本質を常に追求する姿勢を看護教員こそが持ち続ける必要があるのだということを今回の研究で改めて示されたと考える。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The establishment of nursing colleges in Japan increased rapidly in the 1990s'. Universityeducation forms a part of the bachelor degree education program and nursing fell under the rubric of a profession. Under such circumstances, it is important to understand how a university education was perceived/understood by faculties in a real university setting and to ask how methods of education have changed. Based on interviews with nursing educators who took an active part in the dawning era of university education of nursing, this research clarifies the participantsc'ontemporary values and what they deliberately changed in order to distinguish themselves from standard vocational technical schools. This research was conducted in order to obtain helpful suggestions for faculties who bear the burden of a university education of nursing, while investigating the challenges associated with current nursing education programs at universities themselves. Three major categories were extracted from the results:[Confidence in Nursing Science Exists], [There is a Perception that the Undergraduate Program is Part of a Larger Structure that Includes Graduate School], and [A University Nursing Education Environment was Established]. The participants, who were nursing educators during the dawning era of university education of nursing, valued the conviction that there was an independent Nursing Science from the very beginning. These participants, who systemized Nursing Science and made efforts to convey nursing as a science, understood that the type of school is not relevant to teaching Nursing Science. The structure of a university education of nursing as a whole should include graduate school. However, it is the undergraduate program that is considered to be the primary education for nursing professionals and is seen as most important in the training of good practitioners. This research formally points out that it is necessary for nursing educators to continuously adopt a standard of exploration in further developing the nature of nursing.
書誌情報 日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学紀要
en : Journal of Japanese Red Cross Akita College of Nursing and Japanese Red Cross Junior College of Akita

号 18, p. 19-26, 発行日 2014-03-31
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 5
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00009583939
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21868263
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:13:23.138236
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3