ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学紀要
  3. 25号(2020)

[実践報告] 老年看護学実習の学びにポスターツアー(ジグソー法)を用いた教育実践の評価

https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/481
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/481
83c26ee6-b68b-4dc9-96e8-fd78823ba786
名前 / ファイル ライセンス アクション
03日赤紀要2_高田由美.pdf 03日赤紀要2_高田由美 (711.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-04-21
タイトル
タイトル [実践報告] 老年看護学実習の学びにポスターツアー(ジグソー法)を用いた教育実践の評価
言語 ja
タイトル
タイトル [Practice] Evaluation of a poster presentation-based educational practice (jigsaw Method) for learning in geriatric nursing practice
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ポスターツアー(ジグソー法)
キーワード
主題Scheme Other
主題 老年看護学実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育実践
キーワード
主題Scheme Other
主題 高齢者施設
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 poster presentations( jigsaw method)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 geriatric nursing practice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 educational practice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 older adult care facilities
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 高田, 由美

× 高田, 由美

ja 高田, 由美

ja-Kana タカダ, ユミ

en TAKADA, Yumi


Search repository
佐藤, 美恵子

× 佐藤, 美恵子

ja 佐藤, 美恵子

ja-Kana サトウ, ミエコ
SATOU, Mieko

en SATO, Mieko


Search repository
吹田, 夕起子

× 吹田, 夕起子

ja 吹田, 夕起子

ja-Kana スイタ, ユキコ

en SUITA, Yukiko


Search repository
疋田, 由香

× 疋田, 由香

ja 疋田, 由香

ja-Kana ヒキタ, ユカ
HIKITA, Yuka


Search repository
林, 孝平

× 林, 孝平

ja 林, 孝平

ja-Kana ハヤシ, コウヘイ

en HAYASHI, Kouhei


Search repository
記事種別
内容記述タイプ Other
内容記述 実践報告
言語 ja
記事種別(英)
en
Practice
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 要旨:本稿では看護学部3年生の「老年看護学実習Ⅰ」の科目におけるポスターツアー(ジグソー法)を用いた教育実践の概要および実施状況、さらに学生からの評価をもとに教育実践の効果を述べる。
 2019年9月~10月、58名の学生は老年看護学実習(高齢者施設実習)の学びをグループでまとめてポスターを作成した。ジグソー法による実習グループの再編成後にポスターツアーを実施した。実習終了後、対象学生へ無記名自記式のアンケート調査を実施した。
 調査の結果、“実習施設の理解が深まった”は「とてもそう思う」93.1%、「少しそう思う」5.2%、「無回答」1.7%であった。“他施設の役割・機能がわかった”は「とてもそう思う」93.1%、「少しそう思う」3.4%、「どちらでもない」および「無回答」ともに1.7%であった。“施設間の相違がわかった”についても同じ傾向を示した。
 ポスターツアー(ジグソー法)を用いた実習の学びの共有は、質疑応答に十分な時間を費やすことが可能となり、発表全体への理解度を深めた。また、個々のグループメンバーが代表として責任をもってグループの学びを他のメンバーへ発表することは、フリーライダーを抑止し、個人の学びを深めることに効果的であった。

Abstract: This study outlined an educational practice based on poster presentations (jigsaw method) in the course “Geriatric Nursing Practice I” taught to third-year students at the faculty of nursing in A nursing college. We also described the implementation status of the educational practice and its effectiveness based on students’ evaluations.
From September to October 2019, 58 students created posters in groups summarizing what was learned during their practical training in Geriatric Nursing Practice I (i.e., practice at older adult care facilities). Poster presentations were conducted based on the jigsaw method after the students of the training group regrouped. After the practical training was completed, the students were surveyed using an anonymous self-administered questionnaire.
According to the survey results, 93.1% of the students responded “Strongly agree” to the statement “I gained adeeper understanding of the training facility,” whereas 5.2% responded “Somewhat agree,” and 1.7% did not provide a response. Regarding the statement “I understood the role and function of other facilities,” 93.1% of the students responded “Strongly agree,” whereas 3.4% responded “Somewhat agree,” and 1.7% either responded “Neither agree nor disagree” or did not provide a response. The same tendency was observed with regard to the statement “I understood the differences between facilities.”
Sharing what was learned during the practical training through poster presentations (jigsaw method) allowed the students to spend sufficient time on questions and answers which deepened their understanding of all presentations. Further, each group member presented what their group had learned to other groups, which was effective in deterring freeloaders and promoting intensive individual learning.
書誌情報 日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学紀要
en : Journal of Japanese Red Cross Akita College of Nursing and Japanese Red Cross Junior College of Akita

巻 25, p. 13-20, 発行日 2021-03-31
出版者
出版者 日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学教育研究開発委員会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24360384
権利
権利情報 日本赤十字秋田看護大学・日本赤十字秋田短期大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application / pdf
著者版フラグ
値 publisher
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:13:01.898916
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3