WEKO3
アイテム
介護技術教育における歩行介助演習の教育効果の検討 : 事例課題を取り入れて
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/76
https://rcakita.repo.nii.ac.jp/records/76059a79bc-812e-4a68-bb5a-3afdffbb7a45
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 介護技術教育における歩行介助演習の教育効果の検討 : 事例課題を取り入れて | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Educational evaluation of practice in assistance for walking as a caring technique Using the case method | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 事例課題 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 歩行介助演習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 介護技術教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 授業評価 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Case method | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Practice of assistance for walking | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | The caring technique | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Educational evaluation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11405440 | |||||
著者 |
鈴木, 圭子
× 鈴木, 圭子× 宮堀, 真澄 |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本文は日本赤十字秋田短期大学介護福祉学科1年次生を対象に行った介護技術歩行介助演習の授業評価である。介護者には基本的技術の原理及び方法を理解した上で,対象に適した介護を実践できる能力が求められている。介護実践のための知識や判断力,問題解決能力を育成したいと考え,介護技術教育において事例課題を取り入れた歩行介助演習を行った。演習後の学生のレポート記述内容より,事例を用いた歩行介助演習による教育効果について検討した結果,個別な対応や,利用者の問題解決を図るための介助を考えることにつながったこと,利用者体験を通して情意面,精神運動面での学習効果があったこと,学生のレディネス及び他科目の履修状況を考慮することによってより教育効果が上がると考えられること等が示唆された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This report is the educational evaluation of practice in assistance for walking as a caring technique for the first-year students of the care and welfare department at Japan Red Cross Junior College of Akita. They are required to acquire the abilities of relevant care along with the knowledge of the theory and method. We gave lectures on practice of assistance for walking with the case method to develop the knowledge of care, ability of discernment and problem solving. In the reports of the student's description after the class we could find some significant suggestion that the way was effective to study personal care, problem solving, emotional and spiritual side of client for the students, and we should take students' learning readiness into consideration. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
日本赤十字秋田短期大学紀要 en : Bulletin of the Japanese Red Cross Junior College of Akita 号 4, p. 65-72, 発行日 2000-03-31 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 13 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00000048284 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13430033 |